کسب رتبه اول کشوری در شانزدهمین جشنواره شهید مطهری توسط معاون پژوهشی مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو

فرآیند آموزشی ارائه شده توسط دکتر مروارید ظریف یگانه، متخصص داروسازی بالینی و دکتر سها نمازی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو و عضو هیئت علمی گروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پرشکی تهران، رتبه اول کشوری را در حیطه یاددهی - یادگیری در شانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری که در تاریخ 13 تا 15 اردیبهشت 1402 در سالن همایش های رازی برگزار شد کسب کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاونت تحقیقات و فناوری، به نقل از مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو، در شانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری که  13-15 اردیبهشت ماه 1402 در مرکز همایش های رازی برگزار شد، فرآیند آموزشی ارائه شده توسط دکتر مروارید ظریف یگانه، متخصص داروسازی بالینی و دکتر سها نمازی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو و عضو هیئت علمی گروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پرشکی تهران، به دلیل کسب رتبه اول کشوری در حیطه یاددهی - یادگیری مورد تقدیر قرار گرفت.

 این فرآیند  با عنوان " یادگیری تعاملی از طریق آموزش درس دارودرمانی بیماری های اعصاب و روان با کمک بازی جدی رمان تعاملی Pharm PSY و ارزشیابی پیامدهای آن"  توسط تیم تحقیقاتی مشتمل بر  دکتر سها نمازی  و دکتر مروارید  ظریف یگانه ،دکتر نیایش محبی، دکتر محبوبه مافی نژاد و دکتر عیسی رضایی، دکتر شعله ابراهیم پور و آقای محمد کیانی طراحی و اجرا شده است.  در این فرآیند، از مدل ADDIE (تجزیه و تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا و ارزیابی) برای طراحی فرایند یاددهی-یادگیری آموزش دارو درمانی بیماریهای اعصاب و روان استفاده شد. پس از نیازسنجی، طراحی بخش علمی( (طراحی کیس های کاربردی و سوالات چند گزینه ای برای هر کیس)، بخش سناریوها و داستان، تلفیق بخش علمی و داستانی و تهیه جزییات فرایند یادگیری مبتنی بر بازی رمان تعاملی(کاراکترها، ژانر و المان های بازی و) ) و تولید متریالهای آموزشی ( طراحی بازی یارانه ای توسط تیم فنی بر اساس محتوای علمی و سناریو)، فرآیند اجرا شد و مورد ارزشیابی قرار گرفت. آموزش دوبار بر روی دو گروه از دانشجویان داروسازی اجرا شد.

نتایج ارزشیابی بازی جدی رمان تعاملی Pharm PSY نشان داد که این فرآیند بر ارتقاء یادگیری دانشجویان موثر بوده است و این بازی از لحاظ قابلیت یادگیری، قابلیت عملکرد و قابلیت دسترسی نمرات مطلوبی را کسب کرده است. همچنین با توجه به درصد بالای نظرات موافق در خصوص آیتم های مختلف ارزیابی تجربه کاربران از بازی، تجربه بازی آموزشی برای دانشجویان داروسازی تجربه سرگرم کننده، آموزنده، رضایت بخش، چالش برانگیز، کاربردی و مرتبط با مباحث درسی بوده است.

این فرآیند در قالب پایان نامه دوره تخصصی دکتر ظریف یگانه به صورت مطالعه میان رشته ای با همکاری گروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی و گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی هوشمند انجام شد.  لازم به ذکر است، طرح پژوهشی مربوط به این فرآیند نیز بصورت مشترک میان مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو و دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با اخذ گرنت از مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی توسط دکتر سها نمازی و همکاران اجرا شد.

 

مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *