نخستین نشست هیئت علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
از بودجههای مسئلهمحور تا بازنگری آییننامه ارتقا؛ صدای پژوهشگران شنیده شد
نخستین نشست فصلی اعضای هیئت علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، همزمان با هفته آموزش و با محوریت «فرصتهای آموزشی هیئت علمی پژوهشی؛ از تدریس تا ارتقا»، روز شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ در سالن دارالفنون برگزار شد. این نشست با حضور گسترده اعضای هیئت علمی پژوهشی و سخنرانی معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه، به بررسی سیاستها، چالشها و برنامههای حمایتی از جامعه پژوهشگر دانشگاه اختصاص داشت.
_1.jpeg)
وی همچنین بر اهمیت کارگروههای تخصصی شکلگرفته در درون این ساختار تأکید کرد و گفت: «اساتید داوطلب در قالب فراخوان عمومی به این کارگروهها پیوستهاند و بهطور جدی در حل مسائل جاری ایفای نقش میکنند. بسیاری از مشکلات، از دل همین گروهها مطرح و بهتدریج بررسی و پیگیری میشوند.»
دکتر کردی با اشاره به تجربیات و گفتوگوهای پیشین با دکتر آخوندزاده( معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت)، بیان داشت که بسیاری از این مسائل تاریخی هستند و سالهاست در دانشگاههای پژوهشمحور دنیا نیز مطرحاند. اما آنچه شرایط ایران را متفاوت میکند، محدودیتهای مالی، ساختاری و سیاسی کشور است.
در این نشست دکتر رامین کردی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، با تأکید بر جایگاه کلیدی اعضای هیئت علمی پژوهشی در پیشبرد مرزهای دانش، از رونمایی شیوهنامه حمایتی پسا دکتری و تدوین برنامههای جامع آموزشی در حوزه پژوهش خبر داد. وی با اشاره به ساختار «پردیس پژوهش» و نقشآفرینی فعال کارگروههای تخصصی، این اقدامات را گامی مهم در ارتقای انسجام و کارآمدی فعالیتهای پژوهشی دانشگاه برشمرد.
دکتر کردی همچنین به سه مسیر مالی مستقل در حمایت از پژوهشگران اشاره کرد: افزایش بودجه اختصاصی دانشکدهها و مراکز تحقیقاتی، حمایت هدفمند از پژوهشگران برتر دانشگاه از طریق گرنتهای فردی، و طراحی گرنتهای مسئلهمحور برای طرحهایی که به حل چالشهای ملی مانند بحران آب، آلودگی هوا و سلامت عمومی میپردازند.
در ادامه این نشست، دکتر سید فرشاد علامه، معاون آموزشی دانشگاه، با اشاره به بازنگری جدی آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی آموزشی و پژوهشی، از تلاش برای معادلسازی فعالیتهای آموزشی پژوهشگران در فرآیند ارتقا خبر داد. وی افزود: «تلاش داریم تا با اصلاح آییننامه، سهم فعالیتهایی چون مشاوره تخصصی، گزارش نتایج پژوهشی و تعامل با دانشجویان در امتیازدهی آموزشی به رسمیت شناخته شود.»
دکتر علامه همچنین به بازنگری ملی آییننامه ارتقا در وزارت بهداشت با همکاری وزارت علوم اشاره کرد و تأکید کرد که آییننامه جدید با در نظر گرفتن تفاوتهای تخصصی گروهها، شرایط ارتقای متناسبتری را برای اعضای هیئت علمی فراهم خواهد کرد. وی با اشاره به مشکلات موجود در ثبت استاد راهنمایی پایاننامهها توسط اعضای پژوهشی، از پیگیری موضوع در شورای آموزش دانشگاه خبر داد. حرکت راهبردی معاونت تحقیقات و فناوری برای توسعه آموزشهای پژوهشمحور در دانشگاه
در راستای تحقق اهداف کلان علمی کشور و ارتقای جایگاه دانشگاه در عرصه بینالمللی، معاونت تحقیقات و فناوری با تدوین و اجرای مجموعهای از برنامههای جامع، گامهای مؤثری در توسعه آموزشهای پژوهشمحور و توانمندسازی اعضای هیأت علمی و پژوهشگران برداشته است. برنامه های جدید آموزشی در حوزه پژوهش در دانشگاه کلید خورد
معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه با هدف ارتقای آموزشهای پژوهشمحور، مجموعهای از برنامههای راهبردی شامل توسعه دورههای دکتری تخصصی، پسادکتری، فلوشیپ پژوهشی، کارورزی علمی برای دانشجویان پزشکی و بینالمللیسازی فعالیتهای آموزشی در مراکز تحقیقاتی را در دستور کار قرار داده است.دستورالعمل و شیوه نامه حمایتی دوره پسادکتری ابلاغ شده و آماده اجراست. این اقدامات با هدف همافزایی میان مراکز تحقیقاتی و آموزشی و حرکت به سوی مرجعیت علمی ملی و بینالمللی صورت میگیرد.
ارسال نظر