![]() |
« دفتر ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی تهران »
در دنیای امروز، نهادهای علمی-پژوهشی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه و طراحی و انجام پژوهشهای کاربردی و اثرگذار فعالیت می کنند. پژوهش ارزشمند و اثرگذار، پژوهشی است که نتایج آن در عمل به نتیجه رسیده و منجر به بهبود وضعیت سلامت و رفاه جامعه و حل مشکلات شود. ترجمان دانش (Knowledge Translation)، مسیر تبدیل دانش تولید شده در دانشگاه ها و مراکز علمی به کاربردی سازی در سیاستگذاری و ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی را ترسیم کرده و نقشی حیاتی در تحقق این هدف ایفا میکند. دانشگاه علوم پزشکی تهران، بهعنوان یکی از معتبرترین نهادهای علمی-پژوهشی کشور، همواره در تولید دانش سلامت در ایران پیشرو بوده و در منطقه نیز اعتبار بالایی دارد. این دانشگاه با برخورداری از ظرفیت علمی بالا، اعضای هیأت علمی و پژوهشگران برجسته و پرتلاش و دانشجویان نخبه و تراز اول کشور؛ سهم بزرگی در تولید شواهد علمی ارزشمند دارد. این جایگاه برجسته سبب می شود که جامعه و نهادهای سیاست گذار از این دانشگاه انتظار داشته باشند که تاثیری فعال و ملموس در حل مسائل سلامت، ارتقای سیاستگذاریها و بهبود خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی داشته باشد. برای پاسحگویی به این نیاز، انتشار نتایج تحقیقات دانشگاه در مجلات علمی لازم بوده ولی کافی نیست و همزمان باید تاثیر پیام کاربردی پژوهش های دانشگاه در تصمیمگیریهای کلان نظام سلامت و ارائه خدمات نمود بارز داشته باشد. در همین راستا، «دفتر ترجمان دانش» دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت خود را بر ترویج طراحی و انجام پژوهش های تاثیرگذار، شناسایی این نوع پژوهش ها و کمک به کاربست نتایج پژوهشی توسط سیاستگذاران و مدیران نظام سلامت، ارائهدهندگان خدمات و عموم جامعه متمرکز کرده است. این دفتر با رویکردی علمی، نظاممند و میانرشتهای، میکوشد تا مسیر انتقال یافتهها از مرحله پژوهش به بستر اجرا را هموار سازد. فعالیتهای دفتر ترجمان دانش با مشارکت ارزشمند اعضای هیأت علمی، پژوهشگران، دانشجویان و با همکاری واحدهای خبرگزاری و تولید محتوا در دانشگاه انجام شده و بازتابی از تعهد دانشگاه به مسئولیت اجتماعی خود و ضرورت پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه است. از جمله فعالیتهای کلیدی دفتر ترجمان دانش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
امید است دفتر ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی تهران با اتکا به توان علمی مجموعه دانشگاه، بتواند میان علم و عمل در پژوهش های دانشگاه ارتباط برقرار کرده و به ایفای سهم دانشگاه در ارتقای سلامت جامعه کمک کند.
|