گزارش واحد علم سنجی دانشگاه از روند انتشارات علمی دانشگاه

گزارش واحد علم سنجی دانشگاه از روند انتشارات علمی دانشگاه

دانشگاه علوم پزشکی تهران در 20 سال گذشته به طور مداوم در ارزشیابی شاخص های علم و فناوری در بین معاونت‌های تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رتبه اول را کسب کرده است.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت تحقیقات و فناوری، به نقل از اداره علم سنجی، دانشگاه علوم پزشکی تهران با دراختیار داشتن 9 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، نزدیک به 28 درصد مقالات و 35 درصد استنادات مقالات علوم پزشکی کشور را به خود اختصاص می‌دهد. روند رشد مقالات دانشگاه، در این سال‌ها قابل توجه بوده است. نمودار زیر، رشد مقالات دانشگاه علوم پزشکی تهران را در بانک اطلاعاتی Scopus نمایش می‌دهد.

 

 

شاخص h5-index که نماد کمیت و کیفیت پژوهش دانشگاه براساس مقالات و استنادات صورت گرفته در 5 سال گذشته است، در تمام این سال‌ها رو به رشد بوده و در چند سال اخیر نیز همین روال مطابق نمودار زیر ادامه یافته است.

 

همچنین شاخص استناد به ازای مقاله که نماد کیفیت مقالات منتشرشده دانشگاه است، در تمام این سال‌ها مطابق نمودار زیر رو به رشد بوده است.

 

از دیگر شاخص‌های کیفیت مقالات دانشگاه، تعداد مقالات دانشگاه قرارگرفته در بین 10% مقالات پراستناد جهان براساس بانک اطلاعاتی Scopus است که مطابق نمودار زیر، همچنان در حال رشد است.

 

رتبه دانشگاه، در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی صرفا پژوهشی، در سال‌های اخیر یکی از شاخص‌های خوب ارزشیابی دانشگاه بوده است. در نظام رتبه‌بندی ESI یا همان Essential Science Indicators که مبتنی بر بانک اطلاعاتی ISI Web of Science عمل می‌کند، رتبه دانشگاه در موضوع Pharmacology & Toxicology براساس مقالات 19 و براساس استنادات 29 جهانی است. در موضوع Clinical Medicine این رتبه‌ها در همان نسخه منتشرشده September 2023 به ترتیب 195 و 317 جهانی است. همینطور در نظام رتبه بندیCWTS Leiden Ranking  در سال 2023، دانشگاه رتبه 247 جهانی و 99 آسیا را احراز کرده است.

 

 

 

مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *