صفحه اصلي > اخبار سایت 
 


  چاپ        ارسال به دوست

بازدید دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت و مدير امور تحصيلات تكميلي دانشگاه از مرکز آزمون دوره دکتری تخصصی (PhD) بهداشت باروری

 گالری عکس 
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر جمشید حاجتی، دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت در بازدید از مرکز آزمون دوره دکتری تخصصی (PhD)  بهداشت باروری گفت:با توجه به برگزاری آزمون برخی از رشته ها به صورت همزمان و در چند دانشگاه و برای این که داوطلبان بتوانند از همه فرصت‌ها استفاده کنند؛ آزمون مرحله دوم به نوبت در مناطق مختلف برگزار می‌شود.
وی گفت: این آزمون در منطقه 10 شامل دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، ایران، تربیت مدرس و علوم بهزیستی و چند مرکز دیگر در روزهای 19 تا 23 تیرماه برگزار می‌شود و بعد به ترتیب در دانشگاه‌های مناطق دیگر برگزار خواهد شد تا دانشجویان بتوانند در رشته هایی که در دو جا برگزار می شود، شرکت کنند.
دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت گفت:ما کلا بیش از 60 رشته دکتری داریم که در منطقه 10 تعداد زیادی از این رشته ها هست و دانشگاه‌های منطقه 10 این تعداد را بین خودشان تقسیم کرده‌اند. اصل بر این است که هر دانشگاهی که دانشجوی می‌پذیرد اساتیدش در برگزاری آزمون شرکت داشته باشند.
دکتر حاجتی کیفیت برگزاری آزمون مصاحبه دکتری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: گزارش‌هایی که لحظه‌به‌لحظه از دانشگاه‌ها دریافت می‌کنیم نشان می‌دهد که وضعیت برگزاری آزمون خوب بوده و در طول این دو روز مشکلی گزارش نشده است. هماهنگی قبل از آزمون بین دانشگاه‌ها و وزارت خانه انجام‌شده و جلسات زیادی گذاشته‌شده است.
وی با اشاره به برگزاری آزمون مصاحبه دوره دکتری برای سومین سال پیاپی گفت: این فرم برگزاری آزمون برای سومین سال است که انجام می‌شود؛ در سال اول خیلی دانشگاه‌ها با فرایند برگزاری و مصاحبه آشنایی نداشتند و برای این‌که برگزاری مصاحبه به خودشان واگذار شود و یا به شکل ساختارمند و در قالب ایستگاهی برگزار شود یک مقدار نگرانی وجود داشت؛ اما این نگرانی‌ها هم با تشکیل جلسات و توانمندسازی اساتید رفع شد. در سال دوم نگرانی‌ها مقداری کمتر بود و امسال هم رضایت بخش بوده است.
دکتر حاجتی در مقایسه این مدل مصاحبه با مصاحبه‌های متمرکز خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل این آزمون به‌صورت متمرکز توسط وزارت بهداشت برگزار می‌شد و تیمی متشکل از اعضای بورد هر رشته ، سعی می‌شد از هر دانشگاه پذیرنده یک نفر حضورداشته باشد، در یک مکان حضور داشتند و دانشجو در این جمع مصاحبه می‌شد و نمره را دریافت می‌کرد. در این صورت حداکثر وقتی‌که برای هر داوطلبی گذاشته می‌شد 10 دقیقه الی 15 دقیقه بود. در روش جدید، آزمون به‌صورت ایستگاهی است و در هر ایستگاه 10 دقیقه وقت برای دانشجویان در نظر گرفته می‌شود که با توجه به تعداد ایستگاه‌ها وقت اختصاصی به هر دانشجو حداقل پنج برابر زمان اختصاص‌یافته در روش قبل است. این روش نه‌تنها در کنترل استرس بسیار تأثیرگذار است بلکه جنبه‌های متفاوت توانمندی فرد هم در آن سنجیده می‌شود. در رشته‌هایی که جنبه بالینی هم دارد این امکان وجود دارد که جنبه‌های مهارتی فرد نیز سنجیده شود. در مصاحبه متمرکز اصلاً این شرایط وجود نداشت.
وی در خصوص نقایص احتمالی در روش جدید مصاحبه به شکل ایستگاهی گفت: این‌که آیا این روش هیچ نقصی ندارد قطعاً این‌طور نیست. همین را هم می‌شود بهتر کرد. کما این‌که در این سه سالی که دانشگاه‌ها برگزاری مصاحبه را به عهده گرفته‌اند خودشان با ابتکارات و استفاده از تجربه‌های قبلی به بهتر شدن شرایط برگزاری کمک کرده‌اند. دانشگاه‌ها می‌توانند برنامه‌هایی که فکر می‌کنند می‌تواند بهتر توانایی‌های داوطلبین را ارزیابی کند را در قالب ایستگاه‌ها بگذارند. ما یک ایستگاه توانمندی‌های تخصصی داریم که باز است و شما می‌توانید هر چه می‌خواهید در این ظرف بگذارید. اگر دانشگاه پیشنهادی داشته باشد که بتواند فرایند سنجش را بهتر کند این فرایند قابل‌بررسی است.
دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت برگزاری آزمون مصاحبه دوره دکتری را برای تمام دانشگاه‌ها و رشته‌ها یکسان دانست و تصریح کرد: مصاحبه در همه‌جا به‌صورت ایستگاهی برگزار می‌شود و آئین‌نامه، آئین‌نامه واحدی است. ممکن است ازنظر اجرا دانشگاه‌ها باهم مقداری متفاوت عمل کنند اما افرادی که در یک مرکز مصاحبه می‌شوند همگی با یک فرمت مصاحبه می‌شوند. نمره افراد در هر مرکز باهم سنجیده می‌شود؛ و اگر تفاوت‌هایی در مراکز وجود داشته باشد این تفاوت‌ها برای همه داوطلب‌ها یکسان خواهد بود.
وی در پاسخ به میزان درصد موردنیاز داوطلبان در بخش مصاحبه برای قبولی در آزمون دکتری گفت: در همه رشته‌ها سهم آزمون کتبی و سهم مصاحبه 50-50 است و هم در آزمون کتبی و هم مصاحبه شرط پذیرفته شدن این است که داوطلبین حداقل 30 درصد را کسب نمایند.
دکتر حاجتی در مورد اعلام ظرفیت داوطلبین نیز گفت: تعداد داوطلبین معمولاً از سوی سازمان سنجش دو برابر ظرفیت اعلام می‌شود و استدلالش این است که وقتی قرار است 10 نفر در تهران و 10 نفر در شهر دیگری برگزیده شوند؛ دو برابر این مجموعه می‌شود  40 نفر که اگر از این تعداد  20 نفر به تهران بدهد و 20 به دانشگاه دیگری ممکن است ظرفیت در یک دانشگاه پرشده و ظرفیت در دانشگاه دیگر خالی بماند؛ بنابراین سازمان سنجش معمولاً در رشته‌هایی که داوطلب زیاد دارند و در چند دانشگاه آزمونشان برگزار می‌شود بیشتر از دو برابر ظرفیت اعلام می‌کند.
وی افزود: ظرفیت شهریه پرداز هم‌ظرفیت‌هایی است که به‌راحتی پر نمی‌شود و کسانی که آن را انتخاب می‌کنند ممکن است در دو برابر درنیایند و امکان دارد که در سه برابر یا چهار برابر باشند.
دکتر قاضی خوانساری، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیز از برگزاری مصاحبه دوره دکتری برای  19 رشته در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و گفت: خوشبختانه در بازدیدهایی که از تعدادی از مراکز آزمون در سطح دانشگاه انجام‌شده شاهد رضایت داوطلبین و اعضای هیئت ممتحنه از برگزاری آزمون‌ها بودیم.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه در پاسخ به مزایای مصاحبه به روش آسکی در ارتقای کیفیت ورودی‌های دوره دکتری گفت: این روش توانسته است فیلتری درست کرده و افراد را از هم متمایز کند. در این روش کسی که بهترین دانش را دارد و در شرایط رقابتی مصاحبه با روش‌های متفاوت سنجیده شده است وارد دوره دکتری می‌شود. این بهترین روشی است که فرد را از دیگران متمایز می‌کند. در این روش همه زوایای فرد و زوایای مختلف شخصیتی وی بررسی می‌شود؛ و تمایز افراد بهتر روشن می‌شود.
وی از اختصاص 20 درصد نمره از هر ایستگاه به شخصیت فردی داوطلب خبر داد و گفت: در این سه سال که آزمون به این شکل انجام‌شده است؛ ما نظرات داوطلبین و ممتحنین را گرفتیم و نقاط ضعف را به وزارت بهداشت انتقال دادیم و یک سری تغییرات ایجاد شد. برای مثال در دوره‌های قبلی دانشجویانی که تازه فارغ‌التحصیل شده بودند و تجربیات آموزشی و پژوهشی زیادی نداشتند خیلی دیده نمی‌شدند؛ اما امسال 20 درصد در هر ایستگاهی برای شخصیت فردی داوطلب دیده‌شده که تا حدی عدالت را اجرا می کند. درست است که فردی که سالیان زیادی از فراغت از تحصیلش می‌گذرد زحمت‌کشیده و مقاله چاپ کرده است و باید امتیازش را هم بگیرد؛ اما این درصد به کسی که تازه فارغ‌التحصیل شده و زمانی برای پژوهش نداشته هم کمک می‌کند که با یک وزن دیده شوند و عدالت تا حدی رعایت شود. در دوره‌های قبل این اتفاق نمی‌افتاد. این درصد برای همه رشته‌ها امسال دیده‌شده است.
دکتر قاضی خوانساری همچنین راه‌اندازی سامانه ارزشیابی الکترونیک از سوی وزارت بهداشت و انجام ارزشیابی آنلاین در مراکز آزمون را هم از دیگر نوآوری‌های آزمون در سال جاری دانست.
خبرنگار: شیما سادات عطری 
عکس: حسین اکبریان 


٢٠:١٥ - چهارشنبه ٢٠ تير ١٣٩٧    /    عدد : ٧٨٣٧٠    /    تعداد نمایش : ١٢٩







اخبار داخلی آرشیو ...


همایش و سمینار آرشیو ...