صفحه اصلي > اخبار سایت 
 


  چاپ        ارسال به دوست

حضور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در دانشکده پرستاری مامایی/ دکتر صحرائیان: سیاست ما سیاست پژوهش مسئله محور و حل مسائل جامعه است

 

 

گالری عکس 
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده حضور دکتر صحرائیان در اولین روز هفته پژوهش در دانشکده را آغازی مسرت بخش برای دانشکده در هفته پژوهش دانست و این جلسه را فرصتی مغتنم برای صحبت و به اشتراک‌گذاری داشته‌ها، طرح چالش‌ها و نقاط ضعف و برنامه‌های آتی دانشکده در حوزه پژوهش عنوان کرد.
وی با اشاره به انتخاب و تقدیر از پژوهشگرهای برتر دانشکده در این جلسه؛ از تعداد مقالات، شیب تند ارتقای H-index، انجام تحقیقات با مؤسسات خارج از دانشگاه و مشارکت بین‌المللی، و نهایتا انتخاب یک عضو هیات علمی با H-index بالاتر در هر رتبه علمی دانشکده به‌عنوان شاخصی جامع و فراگیر که مورد استناد وزارت متبوع و سامانه علم سنجی دانشگاه میباشد، و در عین حال هم در برگیرنده تعداد مقالات و هم کیفیت  و میزان ارجاعات به انها است، نام برد.
وی گفت: H- index یک شاخص جهانی است که فعالیت اساتید براساس آن رصد می‌شود که در اختصاص و محاسبه این شاخص خود افراد نقش ندارند؛ بلکه آنچه نقش مهمی ایفا می‌کند کیفیت مقاله و مجلات منتشرکننده و میزان ارجاعات به آن است.
این استاد تمام دانشکده همچنین از کیفیت پژوهش در دانشکده ابراز رضایت کرد و گفت:  خیلی از مسائل و مشکلات نظام سلامت مسائل ساده‌ای هستند که دانشکده می‌تواند در آن نقش‌آفرینی کند. بیشترین آمار مرگ‌ومیر در کشور مربوط به بیماری‌های غیر واگیردار چون چاقی، فعالیت  فیزیکی کم و ... مسائلی عمده و کلان کشور است و دانشکده باید به آن فکر کند و برای آن پژوهش و راه حل ارایه نماید.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران همچنین وجود مرکز پژوهش‌های دانشجویی و فعال و مطرح در سطح دانشگاه را از نقاط قوت دانشکده در امر پژوهش دانست.
دکتر صحرائیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز که در اولین روز از هفته پژوهش میهمان دانشکده پرستاری و مامایی تهران بود نیروی انسانی خلاق و مجرب را امید دانشگاه دانست و نگاه دانشگاه به نیروی انسانی را نگاهی ویژه توصیف کرد.
وی گفت: دانشکده‌ها برای این ایجادشده‌اند که برای دانشجویان آموزش حرفه، کار و افزایش دانش اتفاق بیفتد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در ادامه شروع فرایند افزایش دانش را اول در خانواده و بعد مدرسه دانست و گفت: افزودن دانش در مدرسه و دانشگاه باهم تفاوت دارند و تفاوت آن‌ها وجود زیرساخت‌های ذهنی لازم برای آن است. متأسفانه آنچه در خانواده و مدرسه اتفاق نمی‌افتد تربیت ذهن جستجوگر است؛ و ما در دانشگاه به‌یک‌باره باید آن را ایجاد کنیم. دانشگاه باید حداقل بتواند ذهن تعدادی از دانشجویان را جستجوگر و پژوهشگر تربیت کند.
وی سیاست دانشگاه در حوزه پژوهشی را انجام تحقیقات مسئله محور عنوان کرد و گفت: امروز سیاست ما سیاست پژوهش مسئله محور و حل مسائل جامعه است. مشکل این است که گاهی ما مسائل دیگران را حل می‌کنیم تا مسائل و مشکلات موجود در کشور را.
وی افزود: مشکلات بسیار زیاد است؛ واقعیت این است که کشور ما فراز و نشیب‌های زیادی داشته است و در بحران‌ها همیشه کارهای بسیار خوبی انجام داده است. گاهی کارهای کوچک می‌تواند باعث جرقه‌های امید شود و راه کشور را عوض کند.
دکتر صحرائیان تصریح کرد: در شرایط فعلی ازنظر سیاسی، اقتصادی و ... ممکن است جامعه ما با ناامیدی و نگرانی همراه باشد؛ ایجاد نشاط در جامعه دانشجویی و جامعه پژوهشگران وظیفه اساتید است. ما امروز به امید و ایجاد نشاط نیاز داریم.
وی گفت: دلم می‌خواهد هم اساتید وهم دانشجویان برای کسب لذت پژوهش کنند؛ نه برای ارتقای علمی. تحقیق کنند برای رفع احساس نیاز درونی که پژوهش به آن پاسخ می‌دهد.
وی گفت: فرصت بسیار کوتاه است و در این فرصت کوتاه باید به این فکر کنیم که چطور باید از آن استفاده کنیم. فرصت‌ها به‌سرعت می‌گذرند و بعد از گذشت آن‌ها از خودمان می‌پرسیم چه مشکلی از کشور را حل کرده‌ایم؟
معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به مشکلات موجود در عرصه پژوهش تصویب قوانین را براساس مقتضیات زمانه دانست و  بر لزوم اصلاح برخی از فرایندها تأکید کرد. 
دکتر فاطمه واثق رحیم پرور، معاون پژوهشی دانشکده نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از وضعیت فعلی پژوهش دانشکده و مسائل و چالش‌های موجود پرداخت.
وی در این جلسه به ارائه گزارشی آماری با سرفصل‌های تعداد کل مقالات Scopus اساتید دانشکده ، میانگین تعداد مقالات Scopus اساتید دانشکده در گروه آموزشی، میانگین تعداد مقالات Scopus اساتید دانشکده در سال‌های 2017 و 2018، تعداد کل استنادات اساتید دانشکده در Scopus ، میانگین استنادات اساتید دانشکده در Scopus ، میانگین H-index اساتید دانشکده در Scopus، میانگین H-index اساتید دانشکده در Scopus با حذف افراد با H-index صفر به تفکیک گروه‌های آموزشی پرداخت.
وی تعداد کتاب‌های کتابخانه دانشکده را 9 هزار و 891 کتاب فارسی و چهار هزار و 766 جلد کتاب لاتین، تعداد پایان‌نامه‌های دانشجویی به تفکیک مقاطع ارشد، دکتری و دانشجویان بین‌الملل را به ترتیب هزار و 74، 149 و 21، تعداد کتب الکترونیک را 2400 کتاب تخصصی پرستاری و مامایی و هزار و 100 کتاب فرهنگی عنوان کرد.
تعیین اولویت‌های پژوهشی گروه‌های آموزشی دانشکده، توسعه پژوهش‌های مبتنی بر حل مسئله در جهت ارتقای سلامت، توسعه پژوهش‌های مبتنی بر خلق ثروت، ارتقای کیفی فعالیت‌های  مرکز پژوهش‌های دانشجویی دانشکده، ارتقای کیفی پژوهش در گروه‌های آموزشی، ارزش گزاری محصولات پژوهشی و دانشی، افزایش تعداد مقالات و ارجاعات در مجلات معتبر، تسهیل و تقویت ارتباط با صنعت در دانشکده، ارتقای جایگاه فناوری در دانشکده، افزایش تسهیل فرایند همکاری با پژوهشگران ملی و  بین‌المللی، توسعه روابط و همکاری با معاونت بین‌المللی دانشکده، توسعه روابط و همکاری با معاونت اجتماعی و فرهنگی دانشکده، توسعه روابط با سایر مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها و بیمارستان‌ها ازجمله برنامه‌های چهارساله معاونت پژوهشی در سال‌های 1400- 1397 بود.
برگزاری رویداد استارت آپ با همکاری مرکز پژوهش‌های دانشجویی در اوایل ترم آینده، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت پژوهشی در کشورهای منطقه، طراحی و اجرای پژوهش‌های مشترک بین‌المللی، چاپ مقالات مشترک بین‌المللی، حرکت به‌سوی پژوهش‌های مسئله محور، تقاضامحور، تجاری‌سازی فناوری و دانشگاه نسل سوم نیز ازجمله برنامه‌های آینده معاونت پژوهشی بود.
در این جلسه اعضای هیات علمی و آموزشی نیز به طرح ایده‌ها و نظرات و پیشنهاد‌ها پرداختند.
تأکید بر مسئله محوری تحقیقات علی‌رغم توجه و تمرکز بر انتشار مقالات در مجلات ISI، مشخص نبودن ترجمان دانش در کشور، وابسته بودن فعالیت‌های پژوهشی دانشکده به دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تأخیر در تسویه طرح‌های تحقیقاتی و ... ازجمله موارد مطرح‌شده در بخش پرسش و پاسخ بود.

در این جلسه همچنین با حضور دکتر صحرائیان از گروه آموزشی و اساتید برتر پژوهشی دانشکده تقدیر شد.

گروه پژوهشی برتر بر اساس شاخص H-index
- گروه آموزشی پرستاری مراقبت ویژه و مدیریت به‌عنوان گروه برتر پژوهشی

اساتید برتر پژوهشی:
- دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، دارای بالاترین H-index در رتبه استادی
- دکتر زهرا بهبودی مقدم، دارای بالاترین H-index در رتبه دانشیاری
- دکتر فاطمه حاجی بابایی، دارای بالاترین H-index در رتبه استادیاری و استادیاران زیر 40 سال
- فاطمه رحیمی کیان، دارای بالاترین H-index در مرتبه مربی

  • دکتر ناهید دهقان نیری، دارای بیشترین تعداد مقاله منتشرشده در Scopus 
    - دکتر ژیلا میرلاشاری، دارای 60 درصد مقالات با همکاری بین المللی 
    - دکتر فرناز فرنام، انتشار 50 درصد مقالات در مجلات  10 درصد برتر SJR
    - دکتر معصومه ذاکری مقدم، بیشترین مقالات با J Cite Score 

خبرنگار: شیما سادات عطری 
عکس: عرفان تیموری 


١١:٥١ - يکشنبه ٢٥ آذر ١٣٩٧    /    عدد : ٨٢٩٨١    /    تعداد نمایش : ٣٤







اخبار داخلی آرشیو ...


همایش و سمینار آرشیو ...